نمایشگاه بین‌المللى مطبوعات و خبرگزارى‌ها براى نوزدهمین بار در حال برگزارى است. چیزى که امسال بیش از سال‌هاى گذشته به چشم مى‌آید بخش خارجى است، خبرگزارى‌ها و نشریات 30 کشور در این نمایشگاه حضور دارند و برخى از آنها هم از فضاى نمایشگاه بسیار راضى هستند، سعد حمید روزنامه‌نگار لبنانی معتقد است آزادی بیان در مطبوعات ایرانی بیش از دیگر رسانه‌های منطقه خاورمیانه است. اما نکته شگفتى این بخش حضور خبرگزارى روسیه است که به نام «ایران رو» مشغول فعالیت است و به عنوان یک آژانس خبرى از مجوز دولتى وزارت مطبوعات فدراسیون روسیه به شماره  6912-77 برخوردار است. مدیر کل ایران‌ رو که در عین حال رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه نیز هست در غرفه قدس گفت: «حتی اگر سطح روابط روسیه با ایران به صفر هم برسد، مسکو به روابط سیاسی قوی با تهران نیاز دارد.»
قاعده بر این است که معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد مجوز غرفه‌ها را  هنگامی صادر ‌کند که آن رسانه فعالیت رسمی داشته باشد. این رسانه روسی مانیتوری در غرفه خود نصب کرده که صفحه فیلتر شده این سایت را نشان می‌دهد که این کار باعث تعجب بازدید‌کنندگان شده است.
صدا و سیما که با تاسیس روزنامه جام‌جم بخشى از جامعه‌ مطبوعاتى ایران محسوب مى‌شود پوشش نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزارى‌ها را به حدى رسانده که رادیو غرفه اختصاصى در سالن برقرار کرده است؛ محمد حسین صوفی، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران همگرایی رسانه‌ها را امری ضروری در شرایط کنونی دانست و برگزاری نمایشگاه مطبوعات را اقدامی در این راستا خواند.
سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزارى‌ها بازدید کردند، امسال ‌ تعداد حاضران در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در شبستان مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود، از طریق دستگاه‌های دیجیتالی ثبت و محاسبه می‌شود و در نهایت آمار روزانه حضور مخاطبان اعلام می‌شود.
اما با هر کدام از روزنامه‌نگاران که سر صحبت را باز مى‌کنى بعد از سلام و احوالپرسى اولین کلام کاغذ است و قیمت چاپ. بعضى‌ها قیمت را اضافه کرده‌اند، برخى تعداد صفحات را کم کرده‌اند، بعضى‌ها هم از خیر ویژه‌نامه‌ها گذشتند، اما با همه‌ این کارها باز هم چرخ کار لنگ مى‌زند، کسانى که حاضرند براى روزنامه پول بدهند و بخرند و بخوانند کم شده‌اند و شرکت‌ها هم بیشتر تبلیغات خود را به صورت تابلوهاى سطح شهر و پیام‌هاى بازرگانى صدا و سیما انجام مى‌دهند و همین در کنار دلایل دیگر بسیارى از روزنامه‌نگاران را به آینده شغلى خود بدبین کرده است. مهیار اردیبهشت، مسئول غرفه روز نامه جهان صنعت در این خصوص گفت: گرانی و کمبود کاغذ و نیز کم شدن تعداد آگهی‌های تبلیغاتی، نشریات مستقل را با چالش جدی مواجه کرده است.
فیلم مستند «تیراژ» با موضوع شمارگان نشریات و بررسی راهکارهای توسعه‌ بیش از پیش فرهنگ مطالعه در کشور که به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ساخته شده نیز در نمایشگاه اکران مى‌شود. در این اثر مستند تلاش شده است لزوم ترغیب بیش از پیش مخاطبان به مطالعه به تصویر کشیده شود.
نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزارى‌هاى ایران با همه اما و اگرها در حال برگزارى است و تا 13 آبان هم ادامه دارد، وقتى سرى به موزه مطبوعات مى‌زنى با بزرگان پیشکسوت روزنامه‌نگارى ایران آشنا مى‌شوى تندیس‌هایى از این افراد ساخته شده که گرچه کمبودهایى دارد اما یادمام مى‌آورد ایران با سابقه‌اى 170 ساله در انتشار مطبوعه امروز به جایگاهى رسیده که باید بتواند در این زمینه به کشورهاى توسعه یافته تنه بزند، اما متاسفانه از نظر تیراژ و کیفیت هنوز با برترین‌هاى دنیا فاصله‌ زیادى داریم که باید فکرى اساسى براى آن کرد.

لینک مطلب در روزنامه خورشید

********
پی‌نوشت: در خصوص این مطلب خواننده‌ی محترم باید در نظر داشته باشد که برای یک روزنامه اصولگرا نوشته شد