وقتی نگاه می‌کنی بیشترین چیزی که می‌بینی ویرانی است و آوار. چادرها و کانکس‌هایی که حالا شده خانه اهالی روستا و بچه‌هایی که در بین کانکس‌ها و آوارها بازی می‌کنند، خوب که نگاه کنی بازی شان بیشتر شده دنبال هم دویدن یا یکدیگر را بغل کردن، هر کدام که خواهر یا برادر کوچکتری دارند سعی می‌کنند او را در آغوش بگیرند و به خیال خودشان از او محافظت کنند؛ کوچکترها هم دنبال خواهر و برادر بزرگترشان می‌دوند یا با چشم‌های نگران تعقیب‌شان می‌کنند؛ دلهره در وجود تمام این کودکان موج می‌زد؛ انگار هر لحظه منتظر از دست دادن کسی یا چیزی هستند.
کمی که از رسیدنت می‌گذرد و گرمای راه از جانت بیرون می‌رود سرمای عجیبی به لرزه می‌آوردت، «سوز بدی دارد این هوا» مرد میانسالی که اندکی دورتر است و لرزه تو را حس کرده این را می‌گوید و به طرف‌ات می‌آید. «بیا داخل کانکس آنجا گرمتر است». به او می‌فهمانی که دنبال مشکلات کودکان هستی و تازه درددلش باز می‌شود. از کودکانی می‌گوید که مرده‌اند و جنازه یشان بیرون آمده و مادرانی که به دنبال طفل شیرخوارشان با دست می‌خواستند آوار را بکنند، از کودکانی شیرخوار بی مادر می‌گوید و طفلان بی پدر، از بچه‌های بهت زده‌ای که مانده‌اند زنده ماندن بهتر است یا مردن. خیلی وقت‌ها که احساساتی می‌شود شروع می‌کند به تند تند ترکی گفتن و بعد از چشم‌های گرد شده من متوجه می‌شود و فارسی ادامه می‌دهد.
زلزله که پیش آمد همه سعی کردند به نوعی ادای دین کنند عکاسان آذربایجانی نمایشگاه «آذربایجان جان ایران» را در گالری لاله تهران برگزار کردند و هنرمندان تئاتر سیار هم در قالب دو گروه سعی کردند بالاترین درجه رضایت آسیب دیدگان زلزله را به دست آورند.
جمعیت هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی سعی می‌کنند باری از دوش کودکان زلزله زده بردارند.
به گفته سعید ستاری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) این نهاد به دنبال جذب حامی برای کودکان است. سازمان جوانان هلال احمر هم در راستای تامین سلامت روانی دانش‌آموزان مناطق زلزله زده اقدام به توزیع 20 هزار و 230 بسته‌های مهرانه ویژه سال تحصیلی جدید کرده است. همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی هم گفت: پس از شناسایی کودکانی که سرپرست خود را از دست داده‌اند، با خانواده‌هایی که تمایل به سرپرستی این کودکان داشته باشند وارد مذاکره می‌ شویم و در صورتی که خانواده‌های مناطق زلزله‌زده سرپرستی این کودکان را قبول نکنند، آنان به مراکز نگهداری بهزیستی منتقل می‌شوند.
سفیر حسن نیت یونیسف ایران گفت: ضمن ابراز تاسف از وقوع این زلزله مرگبار، مایلم با خانواده‌های قربانیان این حادثه همدردی کرده و برای بازماندگان آرزوی سلامت و بهبود می‌کنم.
مهتاب کرامتی ضمن اعلام آمادگی برای کمک به هر نحو ممکن به مردم زلزله زده افزود: دفتر یونیسف در ایران ضمن تماس با دولت جمهوری اسلامی آمادگی و تعهد خود را برای ارائه هر گونه کمک ابراز کرده است. من نیز حاضرم هر قدمی لازم باشد برای کمک به زنان و کودکان آسیب دیده از زلزله بردارم.
مرکز بهداشت آذربایجان شرقی هم به مادران باردار و کودکان شیرخوار توجه کرده و عملیات مراقبت از 386 مادر باردار و 413 کودک شیرخوار را برعهده گرفته است.
احمد کوشا، رئیس این مرکز گفت: از ابتدای وقوع زلزله تیم‌های امداد بهداشتی در این مناطق413 نفر از کودکان زیر یک سال، یک هزار و 421 نفر از کودکان یک تا پنج سال، 386 نفر از مادران باردار، 154 مادر پرخطر، دو هزار و 86 نفر از زنان واجد شرایط مراقبت، 74 کودک شیر مصنوعی خوار و 624 نفر از سالمندان را مورد مراقبت قرار داده‌اند.
اما به هر حال کودکان زلزله زده هنوز در بیم و هراسی هستند که از دست دادن اقوام و نزدیکانشان بر آنها تحمیل کرده است.

لینک مطلب در روزنامه خورشید

********
پی‌نوشت: در خصوص این مطلب خواننده‌ی محترم باید در نظر داشته باشد که برای یک روزنامه اصولگرا نوشته شده است.